EVERYTHING IS POSSIBLE WITH RIGHT ATTITUDE



PART 1: INTRODUCTION
Don't compare yourself with any one in this world. If you compare, you are insulting yourself.
No one will manufacture a lock without a key. Similarly, The Almighty God won't give problems without solutions.
Life laughs at you when you unhappy...Life smiles at you when you are happy..Life salutes you when you make others happy....
Every successful person has a painful story. Every painful story has a succesful ending. Accept the pain and get ready for success.
Easy is it to judge the mistakes of others. Difficult is to recognize our own mistakes. It is easier to protect your feet with slippers than to cover the earth with carpet.
No one can go back and change a bad beginning; but anyone can start now and create a successful ending.
If a problem can be solved, no need to worry about it. If a problem cannot be solved what is the use of worrying?
If you miss an opportunity don't fill the eyes with tears. It will hide another better opportunity in front of you.
"Changing the face" can change nothing. But "facing the Change" can change everything.
Don't complain about others; Change yourself if you want to be as an Outstanding Performer Staff.
Mistakes are painful when they happen. But year's later collection of mistakes is called experience, which leads to success.
Be bold when you loose and be calm when you win. Heated gold becomes ornament. Beaten copper becomes wires. Depleted stone become statue. So the more pain you get in life you become more valueable.


PART 2: KEY POINTS TO SUCCESS
It is amazing how one's world turns around with just the right attitude. Having the right attitude changes one's perspective dramatically.
It encourages rather than discourages. It motivates rather than interferes.
It helps achieve rather than procrastinate and it makes everyone into better people.
When you feel that you can no longer achieve or finish a certain task, just having the right attitude pushes you on to your maximum potential, and you will eventually achieve in the end.
Right attitude encourages you to achieve a goal that you have set fot yourself and ultimately what others have set for you.
There is no reason to be discouraged with the right attitude.
Having the right attitude is like shining a bright light to whatever path you choose to take.
You won't get lost with this type of guidance and you won't stray from the path as well. It will help you become more dedicated to reach the end of your journey, whether for a successful career or for self-discovery and improvement.
The right attitude will help you achieve great things in life. At work, procrastination won't be an option with the right attitude.
You would be constantly working for better things to ensure you a better life in the future.
Come to think of it, with the right attitude, a promotion won't be far off and a stable life condition! Financial, family, etc.


PART 3: HOW TO ACHIEVE GOOD RATING AS AN OUTSTANDING PERFORMER
Punctuality. Communicate with your superior at all times. Report to your boss whatever you do, wherever you go. Staff Daily Report & Job Priority List is apart of tools.
Record down your movement on Staff Movement Chart Notice Board.
Do not take MC, unless you are really pain, can not stand from your bed!
Come early to office, go back after working hours without claim any overtime allowances! You need extra marks in your appraisal right? Please work with extra hours. No short cut to success.
Do extra jobs. Avail yourself to learn new things everyday. Help all your company staff, eventhough from others Departments. Work as a Team. Think positively.
Day to day deliverables with productivity & results. All your boss instruction writes down on your "Things to Do Today" notebook.
Implementation of PDCA – Plan, Do, Check, Action cycles.
Problem solving methods using – 5M & 1E: Man, Machine, Method, Materials, Measurement & Environment.
FMEA – Failure Mode Effect Analysis, doing something before the problem happen!
Gap Analysis Study – Always doing a Gap Analysis for day to day improvement. Strat from the process until procedures.
Put Super 5S and Kaizen in your basic Management Knowledge.

Please put this rules on your work station:
Ø  Rules No: 1 – Boss is our Client/Customer

Ø  Rules No 2 – Client/Customer is always right.

Ø  Rules No. 3 – If you think, your boss is wrong, please refer to Rules No. 1


Everyday is learning curve. Learn from mistakes.
Avoid any adversary and arguement with your boss.
When you do mistakes, please do not give your reasons. Just admit your mistakes and give your answer with your proposed remedy or action; temporary or permanently.
Sharpen your job knowledge skills is very important. Give your ideas for improvement etc.
Honour and think that the company is belong to you or your Elder Great Lurid Brother. Save your company money as you want to save your own money. Avoid missed expend company money. Cost Down or kaizen activities are very much appreciated by the Management.
Don't work just for money; Work as an EPL Football Players. Play Serious. You will Success.
Respect to your Boss at all times.

Resource : MKR (Respek)

PERKARA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG TELEFON BIMBIT


Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda  sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh anda lakukan,antaranya : -  


1)NOMBOR KECEMASAN    
Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika anda dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci ( Keypad lock )  

  
2)KERETA TERKUNCI    
Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat  ' ON '  pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta  anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.  


3)KUASA BATERI TERSEMBUNYI    
Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan.Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan.Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci  ' *3370# ' . Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda .  


4)TELEFON KENA CURI  
Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri.Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda,sila dail  *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit.Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit anda dicuri,anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut.Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit anda dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.Jadi, walaupun  ia di curi,namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya.

Sumber: Respek Khomeini Ujang

Banana


This is interesting. 
After reading this, you'll never look at a banana in the same way again. 

Bananas contain three natural sugars - sucrose, fructose and glucose combined with fiber. A banana gives an instant, sustained and substantial boost of energy. 

Research has proven that just two bananas provide enough energy for a strenuous 90-minute workout. No wonder the banana is the number one fruit with the world's leading athletes. 

But energy isn't the only way a banana can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet. 

Depression: According to a recent survey unovertaken b y MIND amongst people suffering from depression, many felt much better after eating a banana. This is because bananas contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known t o make you relax, improve your mood and generally make you feel happier. 

PMS: Forget the pills - eat a banana. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood. 

Anemia: High in iron, bananas can s t imulate the production of hemoglobin in the blood and so helps in cases of anemia. 

Blood Pressure: This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the banana industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke. 

Brain Power: 200 students at a Twickenham (Middlesex) school ( England ) were helped through their exams this year by eating bananas at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert. 

Constipation: High in fiber, including bananas in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives. 

Hangovers: One of the quickest ways of curing a hangover is to make a banana milkshake, sweetened with honey. The banana calms th e stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system. 

Heartburn: Bananas have a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating a banana for soothing relief. 

Morning Sickness: Snacking on bananas between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness. 

Mosquito bites: Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of a banana skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation. 

Nerves: Bananas are high in B vitamins that help calm the nervous system. 

Overweight and at work? Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and chips. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady. 

Ulcers: The banana is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be ea ten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach. 

Temperature control: Many other cultures see bananas as a 'cooling' fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In Thailand , for example, pregnant women eat bananas to ensure their baby is born with a cool temperature. 

Seasonal Affective Disorder (SAD): Bananas can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer tryptophan. 

Smoking &Tobacco Use: Bananas can also help people trying to give up smoking. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal. 

Stress: Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium banana snack. 

Strokes: According to research in The New England Journal of Medicine, eating bananas as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%! 

Warts: Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of banana skin and place it on the wart, with the yellow side out. Carefully hold the skin in place with a plaster or surgical tape! 

So, a banana really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrate, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in potassium and is one of the best value foods around So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, 'A banana a day keeps the doctor away!' 


PS: 
Bananas must be the reason monkeys are so happy all the time! I will add one here; want a quick shine on our shoes?? 
Take the INSIDE of the banana skin, and rub directly on the shoe...polish with dry cloth. Amazing fruit   

Resource: NIE Za (Respek)

Mimpi



Berikut ini beberapa fakta menarik mengenai mimpi :

1. Orang Buta Jg Bermimpi
Orang yg terlahir buta dalam mimpinya memang tidak melihat “gambar-2” tapi mereka bermimpi tentang suara, sentuhan dan emosi yg mereka rasakan. Memang sulit bagi orang normal untuk bisa memahami, tapi “keinginan” tubuh untuk tidur dan bermimpi sedemikian kuatnya sehingga bisa mengatasi segala macam hambatan fisik manusia.

2. Kamu Akan Lupa 90% Dari Mimpimu
Sekitar 5 menit setelah kamu terbangun kamu akan segera melupakan 50% dari mimpimu, 10 menit kemudian 90% “jalan cerita” mimpimu akan terlupakan.
Penulis puisi terkenal Samuel Taylor Coleridge pada suatu waktu terbangun setelah mendapatkan mimpi yg indah, dia lalu segera menuliskannya di kertas untuk menggambarkan mimpinya tadi, setelah menulis 54 baris tiba-2 ada orang yg datang kerumahnya. Setelah urusan dg orang itu selesai Samuel bermaksud menyelesaikan puisinya tadi, tapi dia tdk berhasil mengingat lagi mimpinya. Puisinya itu tidak pernah selesai.
Puisi yg tidak pernah terselesaikan itu berjudul “Kubla Khan” dan menjadi salah satu puisi paling terkenal di Inggris.
Robert Louis Stevenson ( penulis buku Doctor Jeckyll and Mr. Hyde ) dan Mary Shelley’s Frankenstein mendapatkan ide dari mimpi yg mereka alami.

3. Semua Orang Bermimpi
Semua orang bermimpi ( kecuali pada beberapa kasus penyakit jiwa parah ) tapi laki-2 dan perempuan mimpinya beda dan beda pula reaksi fisiknya. Cowo cenderung bermimpi tentang cewe lain sedangkan cewe mimpinya cenderung berimbang mimpiin soal cowo atau cewe lain. 

4. Mimpi Mencegah Gangguan Emosi.
Pada penelitian mengenai tidur baru-2 ini, percobaan pada orang yg dibangunkan pada awal mimpi tapi tetap diperbolehkan tidur 8 jam sehari, setelah 3 hari menjadi kehilangan konsentrasi, gampang marah, halusinasi dan tanda-2 gangguan emosi lainnya. Jadi kamu jangan sering-2 begadang ngaskus dari malem subuh bisa sakit jiwa lama-2 lo entar

5. Rangsangan Dari Luar Mempengaruhi Mimpi Kita
Disebut “Dream Incorporation” dan kamu pasti udah pernah mengalami ini. Pernah mimpi gini, kita rasanya haus bgt trus kita minum sebotol air tapi bentar kemudian rasanya udah haus lagi… minum lagi… haus lagi begitu terus berulang dan akhirnya saat kita bangun kita baru sadar kalo kita emang lagi kehausan. Contoh yg lain adalah saat kita mimpi kebelet pipis 

6. Saat Bermimpi Tubuhmu Akan Lumpuh
Hal ini terjadi untuk mencegah supaya tubuh kita gak bergerak-gerak mengikuti “alur cerita” mimpi kita. Banyangin aja kalo lo mimpi dikejar massa, kalo kaki lo gk lumpuh bisa-2 lu lari ke luar rumah dan dikirain maling beneran ama satpam. Ada hormon yg dihasilkan saat kita tidur yg membuat saraf mengirimkan pesan ke tulang belakang menyebabkan tubuh kita menjadi rileks dan lama-2 lumpuh.

7. Kita Hanya Memimpikan Apa Yg Kita Ketahui
Seringkali kita bermimpi berada di tempat yg asing dan ketemu dengan orang-orang yg gk kita kenal. Tapi sebenernya otak kita tidak asal menciptakan itu, sebenernya semua itu itu udah pernah kita liat cuma kita sendiri gak mampu untuk mengingatnya lagi.
Mungkin kamu pernah mimpi dikejar-kejar orang asing pakai golok yg mau bunuh kita tapi mungkin aja itu dalam kehidupan nyata orang itu adalah temen bokap kamu yang ketemu di mall waktu kamu masih umur 5 tahun !
Sepanjang hidup kita udah pernah melihat ratusan ribu wajah dan tempat, para ahli percaya kalo memori otak kita punya kemampuan yang luar biasa untuk merekam itu semua, jadi otak gk akan pernah kehabisan “aktor dan setting” yg akan direplay dalam mimpi kita!

8. Mimpi Itu Tidak Seperti Apa Yang Terlihat
Apa yg kita lihat dalam mimpi sebenernya merupakan simbolisasi dari hal lain. Otak kita tu kreatif bgt saat kita tidur, dia akan menggali database memori kita sedemikan dalamnya sampai sering kita sendiri takjub dengan mimpi aneh kita ( padahal semuanya sumbernya ya dari semua yg udah pernah kita alami sebelumnya). Bagaikan puisi mimpi itu merupakan penggambaran simbolisasi yg sangat dalam. Itulah sebab mengapa banyak orang yg tertarik dengan buku tafsir mimpi

9. Tidak Semua Orang Mimpinya Berwarna.
Menurut penelitian 12% orang normal mimpinya selalu hitam-putih lainnya mimpinya bisa full color (kaya tipi aja).

10. Kita juga cenderung mengalami mimpi dengan “tema” yg sama,
yaitu:
* Mimpi di sekolah,
* Mimpi dikejar-kejar (ceritanya jadi maling )
* Mimpi lari dalam gerak lambat ato lari tapi gak maju-2 ( padahal ada kereta api mau lewat )
Mimpi basah (mimpi paling seru )
* Mimpi datang telat (biasanya kalo musim ujian heheh)
* Mimpi bisa terbang
* Mimpi jatuh, mimpi gigi copot, mimpi gagal lulus ujian, mimpi kecelakaan, dan
* Mimpi ketemu orang yg udah mati

Gimana apa pernah mimpi kaya gituan semua kan ?

Tambahan Info Lagi :
1. Saat kamu ngorok kamu tidak sedang bermimpi.

2. Kalo kamu terbangun pada saat fase tidur mencapai tahap REM (Randon Eye Movement), seringkali mimpi kita akan terasa lebih nyata daripada kalo kita bangun setelah tidur pulas semalaman.

3. Bayi tidak bermimpi mengenai dirinya sampai sekitar umur 3 tahun. Tapi sejak umur 3 sampai 8 tahun mereka akan mendapatkan mimpi buruk yg jauh lebih sering daripada orang dewasa. Itu jadi jawaban dari kenapa anak kecil sering menangis sesaat setelah terbangun dr tidurnya

Panduan Berjimak


Sabda Rasullah s. a. w. "Wahai Ali! Peliharalah 
wasiatku ini sebagaimana aku telah memeliharanya 
dari Jibril a.s"

1. Jangan berjimak di bawah pohon kayu yang 
berbuah. Jika Allah mengurniakan anak ia akan 
menjadi seorang tukang sebat atau ketua yang 
bengis.

2. Jangan berjimak antara azan dan iqmah. Jika 
Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang 
yang suka menumpahkan darah.

3. Jangan berjimak jika isteri sedang hamil 
melainkan kedua-dua berwuduk. Jika Allah 
mengurniakan anak ia akan menjadi seorang yang 
buta hati dan bakhil tangan.

4. Jangan berjimak pada pertengahan nifsu syaban. 
Jika Allah mengurniakan anak ia akan mempunyai 
tanda pada yang jelek pada muka dan rambutnya.

5. Jangan berjimak pada akhir bulan (tinggal 2 
hari). Jika dikurniakan anak ia akan menjadi 
seorang yang suka meminta - minta.

6. Jangan berjimak semasa syahwat terhadap 
saudara perempuan (adik ipar) Jika Allah 
mengurniakan anak ia akan menjadi penolong dan 
pembantu kepada orang yang zalim, pada tanganya 
membuat kebinasaan kepada banyak manusia.

7. Jangan berjimak dengan isterimu di atas loteng.
Jika Allah mengurniakan anak, nanti anak itu 
menjadi seorang munafiq, pelampau yang melewati 
batas.

8. Jangan berjimak dengan isterimu pada malam 
kamu hendak keluar bermusafir. Jika Allah 
mengurniakan anak ia akan membelanjakan harta 
pada jalan yang tidak haq.

9. Jangan berjimak dengan isterimu bila kamu 
keluar bermusafir dalam tempoh tiga hari tiga 
malam. Jika Allah mengurniakan anak ia akan 
menjadi pembantu kepada setiap orang yang zalim.

10. Jangan berjimak dengan isterimu pada awal 
malam (sebelum isyak) Jika Allah mengurniakan 
anak ia akan menjadi seorang yang ahli sihir, 
sunglap dan menghendaki dunia daripada akhirat.

"IBU" atau "PASANGAN?"? ?


Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. Ibu
Bila lapar, yang suapkan aku.. Ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. Ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Ma!

Bila bangun tidur, aku cari.. Ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ....Ibu
Bila nak bermanja.. Aku dekati ibu
Bila nak bergesel? Aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku ? Ibu
Bila merajuk? yang memujukku cuma.. Ibu

Bila melakukan kesalahan? Ibu juga lah yang paling cepat marah..

Bila takut? Yang tenangkan aku.. Ibu
Bila nak peluk? Yang aku suka peluk.. Ibu

Aku selalu teringatkan .. Ibu
Bila sedih, aku mesti telefon ibu
Bila seronok? Orang pertama aku nak beritahu? Ibu
Bila bengang.. Aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. ? Ibuuuuuuuuuuuuu! !
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang paling sibuk juga ibu
Bila merajuk, yang datang pujuk aku juga.. Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu

Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu

Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk? Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok ... Aku cari pasanganku
Bila sedih ... Aku cari Ibu
Bila berjaya ... Aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal ... Aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia ... aku peluk erat pasanganku
Bila berduka ... aku peluk erat ibuku

Bila nak bercuti ... Aku bawa pasanganku
Bila sibuk ... Aku hantar anak ke rumah ibu
Bila sambut valentine ... Aku hadiahi bunga pada pasanganku
Bila sambut hari ibu ... Aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu

Selalu...... ..Aku ingat pasanganku
Selalu.....Ibu ingat kat aku
Bila-Bila... ..Aku akan talipon pasanganku
Entah bila....Aku nak talipon ibu
Selalu....Aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila.....Aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan :-

"Kalau kau sudah habis belajar dan bekerja. Bolehkah kau kirim wang untuk ibu? Ibu bukan nak banyak. Lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"…..

Sumber: Wife mail

chi xin jue dui - Li Sheng Jie


xiang yong yi bei Latte ba ni guan zui
hao rang ni neng duo ai wo yi dian
an lian de zi wei ni bu dong zhe chong gan jue
zao you ren pei de ni yong yuan bu hui

kan jian ni he ta zai wo mian qian
zheng ming wo de ai zhi shi yu mei
ni bu dong wo de na xie qiao cui

shi ni yong yuan bu ceng guo de ti hui
wei ni fu chu na chong shang xin ni yong yuan bu le jie
wo you he ku mian qiang zi ji ai shang ni de yi qie

ni you hen hen bi tui wo de fang bei
jing jing guan shang men lai mo shu wo de lei
ming zhi dao rang ni chi kai ta de shi jie bu ke neng hui
wo huan sha sha deng dao qi ji chu xian de na yi tian

zhi dao na yi tian ni hui fa xian
zhen zheng ai ni de ren du zi shou zhao shang bei
ceng jing wo yi wei wo zi ji hui hou hui
bu xiang ai de tai duo chi xin jue dui

wei ni luo di yi di lei 
wei ni zuo ren he gai bian
ye huan bu hui ni dui wo de jian jue

Rahsia Di Dalam Ais



      "Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis

      mahupun manusia"                                                   

                                                                            

      Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar   

      tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.                       

                                                                           

      Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk       

      memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga       

      kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi   

      jangka panjang.                                                      

                                                                           

      Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana 

      bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini..       

                                                                           

      Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah   

      Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.         

                                                                            

      Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah   

      rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti   

      dan pergerakan bumi pada paksinya.                                  

                                                                           

      Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang

      keterlaluan.                                                       

                                                                            

      Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya 

      dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan   

      berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana 

      mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk 

      melegakan batuk secara total.                                       

                                                                            

      Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran 

      dan kepantasan pergerakan.                                         

                                                                           

      Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang

      tidak disangka-sangkakan.                                           

                                                                           

      Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan 

      yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang 

      mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.                       

                                                                            

      Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang   

      yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.       

                                                                           

      Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan     

      tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih 

      cepat.                                                             

                                                                            

      Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan       

      mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama         

      terjadinya lumpuh.                                                  

                                                                           

      Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi

      atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan   

      mengganggu sistem deria pada kulit.                                 

                                                                           

      Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang       

      mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang

      jahat.                                                             

                                                                           

      Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut

      lagi mengharmonikan.                                               

                                                                           

      Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.                             

                                                                            

      Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai     

      tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.           

                                                                            

      Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal

      yang paling keras iaitu Intan.                                     

                                                                            

      Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem   

      penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang   

      jauh dan menyeluruh..                                               

                                                                           

      Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan       

      semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma     

      kembali sedar.                                                      

                                                                           

      Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan     

      dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan       

      struktur tulang.                                                   

                                                                           

      Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.                             

                                                                            

      Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang         

      dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.                     

                                                                            

      Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil. 

                                                                           

      Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin     

      merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan 

      keikhlasan.                                                         

                                                                           

      Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana 

      ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang     

      berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat 

      panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.               

                                                                           

      Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut.

      Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu 

      pagi dengan                                                         

      unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi     

      kerana ia akan menguatkan perut.

Sumber: Bini aku yang forward (sebab aku selalu bising dia minum ais)

HANDBOOK 2009

Health:

1.    Drink plenty of water.

2.    Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a beggar.

3.    Eat more foods that grow on trees and plants and eat less food that is manufactured in plants.

4.    Live with the 3 E's -- Energy, Enthusiasm, and Empathy.

5.    Make time for prayer.

6.    Play more games.

7.    Read more books than you did in 2008.

8.    Sit in silence for at least 10 minutes each day.

9.    Sleep for 7 hours.

10.  Take a 10-30 minutes walk every day. And while you walk,  smile.

 

 

Personality:

11.  Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about.

12.  Don't have negative thoughts or things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment.

13.  Don't over do. Keep your limits.

14.  Don't take yourself so seriously. No one else does.

15.  Don't waste your precious energy on gossip.

16.  Dream more while you are awake.

17.  Envy is a waste of time. You already have all you need.

18.  Forget issues of the past. Don't remind your partner with  his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness.

19.  Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate others.

20.  Make peace with your past so it won't spoil the present.

21.  No one is in charge of your happiness except you.

22.  Realize that life is a school and you are here to learn.   Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.

23.  Smile and laugh more.

24.  You don't have to win every argument. Agree to disagree.

 

 

Society:

25.  Call your family often.

26.  Each day give something good to others.

27.  Forgive everyone for everything.

28.  Spend time with people over the age of 70 & under the  age of 6.

29.  Try to make at least three people smile each day.

30.  What other people think of you is none of your business.

31.  Your job won't take care of you when you are sick. Your family and friends will. Stay in touch.

 

Life:

32.  Do the right thing!

33.  Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful.

34.  GOD heals everything.

35.  However good or bad a situation is, it will change.

36.  No matter how you feel, get up, dress up and show up.

37.  The best is yet to come.

38.  When you awake alive in the morning, thank GOD for it.

39.  Your Inner most is always happy. So, be happy.

 

Last but not the least:

40.  Please Forward this to everyone you care about

Peringatan: Jangan Mohon Cerai Dalam Kereta



suami tengah memandu.

Isteri : kita dah berkawin 15 tahun dah,saya rasa saya tak sesuai lagi bersama dengan
awak... saya nak mintak cerai dengan awak.....

si suami diam dan terus memandu kereta ...bertambah laju....(70km)

isteri : saya dah tak cintakan awak lagi...sebenarnya saya dah ada teman lelaki....
dia akan berkawin dengan saya lepas awak ceraikan saya... saya malas nak cerita
panjang lagi.. dan saya tak nak awak cuba pujuk saya..saya dah bosan hidup
dengan awak....!!

si suami terus memandu dengan penuh perasaan marah...masih diam...

Isteri : bila kita bercerai,saya nak rumah kita...

si suami masih diam ...memandu dengan lebih laju.....(80km)

isteri : saya nak anak kita juga...awak bukan boleh pelihara mereka.....

si suami masih diam ..tambah kelajuan (100 km)

isteri : saya nak kereta ini,kredit card dan saving akaun kita

si suami masih diam, membelok kereta ke arah jaya jusco.......

isteri : awak ada ingin minta apa2??

suami : tak perlu....saya dah ada apa yang saya perlukan...

isteri : ya kah?? apa yang awak ada..??

suami : si suami menjawap sebelum beliau menlanggar dinding konkrit jaya jusco...
saya ada air bag.....awak tak ada..

Sumber: Respek

Digital clock - DWR