Lampu Check Engine



Simbol ini dipanggil second generation on-board diagnostics (OBD-II) mula diperkenalkan sejak tahun 1996. OBD digunakan untuk mengurus dan mengawal operasi enjin supaya enjin berfungsi dengan efisyen dan memaklumkan bila perlu diservis.

Bila kunci dihidupkan lampu "Service Engine Soon" or "Check Engine" akan menyala kerana OBD akan semak kerosakan. Lampu akan padam apabila tidak ada masalah dikesan.
Apabila lampu OBD nyala semasa memandu. – menunjukkan kenderaan mungkin mengalami pembaziran petrol, jangka hayat enjin pendek atau menyebabkan pencemaran udara yang berlebihan.

Apa tindakan perlu buat bila lampu menyala
a. Jangan panik
b. Pastikan penutup tangki minyak petrol tidak longgar atau hilang. Sentiasa matikan enjin apabila mengisi petrol.
c. Jika lampu masih tidak padam lagi untuk perjalanan singkat, cuba tukar penutup minyak petrol yang baru ataupun ketatkan lagi serta hantar kereta untuk disemak pada mechanic yang bertauliah. Jangan biar lama ia akan merosakkan kereta anda.

Jika lampu OBD berkelip – masalah yang besar mungkin berlaku perlu diambil tindakan segera. Anda boleh memandu lagi tetapi cuba meminimumkan perjalanan. Jangan cuba memandu laju atau membawa beban yang berat.

Apa mekanik akan buat – untuk tujuan menguji OBD pada kereta mekanik perlu ada alat OBD scan untuk mendianogsis masalah. Mekanik akan menyambung alat kecil pada penyambung biasanya di bawah dashboard untuk download maklumat masalah yang dihadapi. Mekanik akan membaiki kerosakan yang dijumpai. OBD membantu mekanik memudahkan kerja pembaikan kenderaan. Olah itu pasti anda bawa kereta ke kedai yang ada alat OBD scan.

Pregnancy care tips

[LOL]pregnancy care tips


funny pregnancy pointers 152 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 19 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)


funny pregnancy pointers 18 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 17 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 16 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 14 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 13 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 12 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 11 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 10 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 9 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 8 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 7 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 6 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 5 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 4 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 3 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 2 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)funny pregnancy pointers 1 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)

funny pregnancy pointers 0 20 pregnancy pointers to live by (20 Photos)
__._,
__,_._,___

10 Things You Didn’t Know You Could Do with Google

Google is amazing (please thank me for this amazing revelation). There are some things you

probably didn't know Google can do. Take your time and read the information below. You'll

likely learn a few tips and tricks that will make you appreciate Google even more.

10. Find a beautiful wallpaper for your desktop resolution with Google images

Here's how you do it:

  1. Go to Advanced Image Search
  2. Next to "Exact size" click on "Use my desktop resolution". Then, next to "Content types"
  3. select "Photo content."
  4. Enter some words. If you want to find cows, enter beautiful cows icon smile Let's see the results:

google found backgrounds 486x400

Notice that many of the images in the results are from wallpaper sites. Google Images

makes it very convenient to go through these types of sites and browse them like a

gallery instead of going to each gallery site separately.

9. Create unlimited disposable email addresses with Gmail

Take the following example:

gmail addresses 532x400
That's right, you can add one or more dots ANYWHERE between your username and

send messages to that 'new' email. All of those messages will arrive to your old (without dots)

email. Hard to explain without a picture. But somehow Google did find a way to do it…

Sometimes you may receive a message sent to an address that looks like yours but has a

different number or arrangement of periods. While we know it might be unnerving if you think

someone else's mail is being routed to your account, don't worry: both of these addresses are yours.

Gmail doesn't recognize dots as characters within usernames, you can add or remove the

dots from a Gmail address without changing the actual destination address; they'll all go to

your inbox, and only yours. In short:

All these addresses belong to the same person. You can see this if you try to sign in with your

username, but adding or removing a dot from it. You'll still go to your account.

Yep, this is an explanation from Google itself. Now that you understand this, let's keep going.

8. Search videos durations using Google Video

I've noticed there's not a single video site that allows you to search videos by duration.

Let's say I want to learn Spanish and I want comprehensive videos for that (longer than 20 minutes.)

To search, I go to Google Advanced Video Search page and select "Long" next to "Duration".

Here's what happens:

google video duration 560x346

Now all that's left is to get some free time and watch those…

7. Want to find an iPad alternative using Google Search?

Sure, you can write 'iPad alternative' in Google but that won't give you the best results. Instead,

try this:

better than google search

Using "better than product" where product=any product will give you not

alternatives but better alternatives to a particular product. Very cool.

6. Detect any unknown language with Google Language Detector

I have a big problem:

what language is this 560x99

What's the solution? Google language detector.

google language detect

Another good way to detect and also translate is to use Google Translate and the "Detect Language" option:

google translate 560x228

5. See what the Dutch haven been searching for recently using Google Insights

Google is the most popular search engine in almost any country in the world. Google Insights

(like the name suggests) gives you 'insights' of what people have been searching for around

the world. For example, Netherlands:

google insights

Hyves is a Dutch portal and social network. Weer seems to be a weather portal.

4. When did Google become more popular than Microsoft? Google Trends has the answer

google trends 560x364

Google Trends helps you discover the trends on various topics and see what people have

been searching for over time. In this case, you can see when people started searching for

Google more than Microsoft in early 2005.

3. Hate opening PDF files? Google Docs is the solution

So you've been searching on Google for a particular topic and found a PDF file:

google pdf quick view 560x372

Instead of opening the file in Adobe Reader (which is a painful process), you can


click on "Quick View" and open the file in Google Docs! It takes seconds to open

and it's way more flexible. If you choose later, you can always save the file as PDF

by choosing the export option in Google Docs.

2. Scan and Read your RSS feeds like email messages in Google Reader

You probably know how easy it is to open and read email messages in Gmail thanks

to the list view. Well, you can do the same in Google Reader:

google reader 560x310

The default view in Google Reader is 'expanded' which makes the items pretty

difficult to scan and read. If you change the view from expanded to 'list', then it

becomes WAY easier to SCAN items and pick what you like.

1. Google can tell you the answer to life and the universe

googles answer to life 560x106

I wish it was so simple icon smile

__,_._,___

Sebab2 Kenapa Lelaki Suka Tengok Badan Wanita !!!

Sebab2 Kenapa Lelaki Suka Tengok Badan Wanita !!!
 
budakjengka_88@yahoo.com

 
Malam pasangannya siang,
Jaga pasangannya tidur,
Rajin pasangannya malas,
Dan lelaki pasangannya perempuan.
 
Kerana perempuan adalah pasangan kepada lelaki,
maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita itu
dapat memikat hati lelaki.
 
Bila berkata tentang terpikat,
maka ia ada hubung kait dengan nafsu.
Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,
ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.
 
Jadi untuk mengawal nafsu,
mestilah dikawal dengan iman.
Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah Allah
dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.
 
Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.
Simbol apa, semua orang tahu.
Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika tidak dikawal dengan iman.
Maka mata lelaki ini selalu menjalar apabila terlihat seorang perempuan.
 
Setiap bentuk badan seorang perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki
dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu. Apabila seorang lelaki terlihat
seorang perempuan, maka perkara pertama yang akan dilihatnya ialah rambut
wanita berkenaan. Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh seorang lelaki
akan rambut wanita berkenaan.
 
Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya.
Apabila rambut wanita itu telah ditutup,
maka mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat bentuk lehernya,
maka wajiblah wanita itu menutup lehernya.
Maka mata lelaki itu akan turun lagi melihat bentuk payu daranya,
maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk payu daranya dengan
melabuhkan tudungnya.
 
Setelah itu mata lelaki akan turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya,
maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya,
maka mata lelaki itu akan melihat pula akan bentuk punggungnya,
maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya agar bentuk punggung
tidak kelihatan,dan lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya,
maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain yang agak ketat sehingga
terlihat bentuk pehanya walau sedikit,
maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan bentuk kakinya pula,
maka janganlah wanita itu berseluar,
kerana terus-terang pihak lelaki bercakap,
walau muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh, jika beliau memakai seluar,
walau nampak besar sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara sepontan,
entah tak tahu Kenapa?
 
Mata lelaki ini nakal,
setelah tidak ternampak akan bentuk kakinya,
maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya,
maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki itu tidak berdosa,
menutup kakinya dengan melabuhkan kain,
atau memakai stokin yg warnanya jangan sesekali berwarna kulit perempuan,
maka mata lelaki ini akan kembali ke atas,
akan melihat pula bentuk tangan wanita itu,
maka tolonglah wahai muslimah,
agar melabuhkan tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada
pandangan lelaki.
 
Maka wahai lelaki,
janganlah pula kamu melihat mukanya,
kerana ia akan menimbulkan fitnah,
kecuali jika kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.
Jika wanita itu cukup soleh,
takut mukanya yang cantik akan menimbulkan fitnah,
maka berpurdahlah kamu,
jika itu lebih baik untuk kamu.
 
Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis penyakit,
iaitu mata lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan
jika ia terlihat warna yang menyerlah atau terang jika ianya berada
pada perempuan.
 
Maka oleh itu wahai perempuan,
tolonglah jangan memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat.
Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami.
Itulah wahai muslimah,
jika anda semua ingin tahu apakah dia mata lelaki itu,
dan perlu diingatkan,
jika semua aurat telah ditutup,
jangan anggap tugas kita telah selesai,
perlulah pula kita menjaga kehormatan diri masing2,
jangan keluar seorang2,
keluarlah dengan mahram,
atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar tidak diganggu gangguan luar,
mata lelaki pula janganlah menjalar langsung kepada muslimah,
walau muslimah itu telah menutup aurat,
insyaAllah selamat dunia akhirat.
 
Seperti firman Allah,
"Dan tundukkanlah pandanganmu dan jagalah kemaluanmu".
Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya,
sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung masih beliau tidak menutup aurat,
dan pada kaum lelaki,
mata kamu itu wajib untuk tidak mencuri2 melihat wanita muslimah,
kerana ia dilarangi oleh Allah SWT.
 
Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat.
Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri.. Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga…
 
wasalam………………….
 
pmpuan tu mmg tau yg dia tak cantik n tak dpt menarik perhatian laki2..tu pasai la dia wat kamikaze,dia igt ada la yg nak takjub tgk 'kecantikan' dia..(tp mmg takjub pun  takjub n terkejut..)klu jnis ni org laki lagi kutuk ada la..sama la pmpn len..cantik ka tidak,puas depa jamah,pastu mula la ngumpat,kacau n kutuk..ada yg terdengar kutukan tu,so,mula la gaduh..last2 pmpn tu nangis..pastu kena kutuk lagi sbb nangis(gedik)..

ini la cerita serba ringkas tentang perempuan yang memperhambakan diri sendiri utk lelaki yg tak meminta(tapi dah rezeki kat depan mata,bodoh la sapa yang menolak.. )..
__,_._,___

Tips Menggunakan Baterai Laptop Yang Tepat


Tips Menggunakan Baterai Laptop Yang Tepat

 
Bagi kalian yang mempunyai laptop/ notebook, mungkin tips ini akan sedikit membantu dalam penggunaan baterai laptop yang tepat. Perlu diketahui bahwa komponen dari laptop yang mudah rusak akibat salah pemakaian adalah terletak pada baterai. Penggunaan baterai yang kurang benar akan menyebabkan umur baterai menjadi pendek, berkurangnya kapasitas baterai secara drastis, bahkan ada pula yang sampai bisa meledakkan laptop gara2 baterai ini.

Jika baterai laptop sampai rusak seperti yang disebutkan di atas, barulah kita menyesal, kenapa kemarin2 melakukan kesalahan dalam menggunakan baterai laptop. Padahal harga dari baterai laptop ini bisa dibilang ga murah, bahkan ada yang mencapai harga sepertiga dari harga laptop.

Untuk itu, bagi kalian yang baru aja menggunakan laptop ataupun belum mengalami kerusakan baterai laptop, belum terlambat untuk sedikit meluangkan waktu untuk mencoba tips berikut.

MEMORY EFFECT BATERAI
 
Di baterai berjenis lithium-based (tipe baterai Laptop) ini, efek memori baterai (Memory Effect) merupakan mitos, hanya berlaku untuk baterai yang lebih tua berbasis Niquel. Jadi penggunaan daya baterai sampai habis sama sekali kemudian dilanjutkan dengan mengisi (charging) baterai laptop adalah tidak benar dan bahkan berbahaya.
Baterai lithium dapat diisi kapanpun yang diinginkan, mengingat bahwa baterai jenis ini benar-benar tidak ada efek negatif dalam kinerjanya.

APAKAH BATERAI HARUS DILEPAS KETIKA MENGGUNAKAN LISTRIK A/C?

Mungkin bisa iya atau tidak. Setelah baterai terisi penuh dan listrik A/C masih terpasang pada laptop adalah tidak berbahaya, karena segera setelah tingkat pengisian daya baterai mencapai 100%, baterai akan berhenti menerima pengisian energi dan energi ini langsung dilewatkan untuk sistem pasokan daya laptop.
Namun ada beberapa faktor yang harus diperhatikan ketika baterai masih menempel di soketnya saat laptop terpasang pada sumber listrik A/C, yaitu:
- Dalam penggunaan normal, jika laptop tidak terlalu panas (CPU dan Hard Disk sekitar 40ºC s/d 50ºC) baterai harus tetap di socket laptop;
- Dalam intensif penggunaan yang mengarah kepada sejumlah besar panas yang dihasilkan (misal Games, suhu di atas 60ºC) maka baterai harus dilepas dari soket laptop untuk mencegah pemanasan yang tidak diinginkan karena panas adalah musuh besar baterai lithium.

SIKLUS PEMAKAIAN DAN PENGISIAN BATERAI

Pemakaian habis daya baterai (sampai laptop mati sendiri, 0%) harus dihindari, karena ini sangat memberatkan kinerja baterai dan bahkan dapat menimbulkan kerusakan.

Dianjurkan untuk melakukan pemakaian parsial/bertahap sampai dengan tingkat kapasitas yang tersisa 20 ~ 30% dan sering diisi, bukannya melakukan pemakaian sampai habis lantas diikuti dengan pengisian penuh.

KALIBRASI BATERAI
 
Baterai laptop memiliki sensor pengukur kapasitas yang memungkinkan kita untuk mengetahui dengan tepat jumlah energi yang tersimpan. Namun, karena siklus pengisian / pemakaian, sensor ini cenderung tidak akurat lagi dan perlu dikalibrasi.
Beberapa BIOS laptop telah menambahkan fungsi untuk mengkalibrasi kembali sensor baterai ini, yang sebenarnya tidak lebih dari pengosongan lengkap diikuti oleh pengisian penuh.
Jadi untuk mengkalibrasi sensor baterai ini, setiap 30 siklus pemakaian, harus dilakukan pengosongan baterai secara non-stop, diikuti pengisian secara non-stop.
Sensor yang tidak akurat dapat mengarah pada fakta bahwa kapasitas baterai berada pada nilai-nilai yang salah. Bisa saja baterai melaporkan masih memiliki kapasitas 10% padahal sebenarnya memiliki nilai yang jauh lebih rendah, dan ini bisa menyebabkan laptop mendadak mati secara tak terduga.

CARA MELAKUKAN KALIBRASI BATERAI

Metode yang paling tepat untuk melakukan kalibrasi baterai adalah dengan melakukan satu kali discharge penuh (dari kapasitas 100% menjadi sekitar 3%) kemudian diikuti pengisian penuh baterai.
Langkah-langkah yang harus dilakukan adalah sebagai berikut:
1. Isi/charging baterai sampai kapasitas maksimum (100%);
2. Saat terisi penuh, biarkan baterai "istirahat" dengan listrik A/C masih terpasang selama 2 jam atau lebih. Anda dapat menggunakan laptop biasanya dalam periode ini;
3. Masuk ke menu di Control Panel >> Power Options dan seting hibernasi otomatis untuk hibernate laptop ketika kapasitas baterai mencapai 3%;
4. Cabut listrik A/C, biarkan laptop menyala menggunakan baterai, non-stop, sampai hibernate sendiri. Anda dapat menggunakan laptop ini seperti biasa dalam periode ini.
5. Ketika laptop hibernasi sepenuhnya, biarkan laptop dalam kondisi hibernasi selama 5 jam atau bahkan lebih;
6. Pasang listrik A/C ke laptop untuk melakukan pengisian penuh baterai secara non-stop hingga kapasitas maksimum (100%). Jangan menggunakan laptop dulu sampai baterai terisi penuh;
7. Proses kalibrasi baterai telah selesai.

Nah, semoga dengan sedikit penjelasan di atas, kalian bisa menggunakan baterai laptop dengan tepat, yang pada akhirnya bisa memperpanjang umur dari bateri. 
__,_._,___

Tips Penjagaan/Tukar/Beli Tayar Kereta

Tips Penjagaan Tayar Kereta

Berikut beberapa panduan apabila anda mahu menukar tayar kereta.

PERTAMA
Pilih saiz yang sesuai dengan keupayaan kereta kita. Sebagai contoh, jika Proton Wira 1.3 dan hendak menggunakan sport rim, cukuplah setakat saiz rim 14 inci kerana jika menggunakan saiz 15 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan tepat, semua peralatan penyerap hentak akan lebih pendek jangka hayat.

KEDUA
Selepas mendapat saiz sesuai, Prhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar dikilangkan (minggu dan tahun).

Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan. Mengikut piawaian tayar antarabangsa, ia hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas dikilangkan.
 
KETIGA
Mengenai saiz, cuba perhatikan rangkaian nombor dan huruf yang tercetak timbul di permukaan tepi tayar.
Sebagai contoh 205/50 VR 16 bermaksud tayar itu mempunyai
kelebaran 205 mm, ketebalan (dari rim ke permukana jalan) adalah 50 peratus daripada kelebaran 205 mm dan untuk kegunaan rim bersaiz 16 inci.
Huruf VR bermaksud, tayar itu sesuai untuk kelajuan sehingga 240 km/j tanpa menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar.

KEEMPAT
Kebanyakan kita lebih suka memilih tayar import. Bagaimanapun, kebanyakan tayar berkenaan dibuat berdasarkan iklim dan apabila digunakan di Malaysia yang panas terik, jangka hayatnya lebih pendek.
 
KELIMA
Tayar sepatutnya ditukar kedudukannya setiap tiga bulan. Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang.

KEENAM
Sekiranya kadar kehausan bunga di bahagian tepi kiri dan kanan lebih cepat berbanding di tengah, ini bermaksud selama tekanan angin tayar kurang.
 
Sekian...
__,_._,___

Honda Stream RSZ 2009

Honda Stream RSZ 2009

informasi-kereta.blogspot

With its 1.8-litre 140PS i-VTEC engine, the Honda Stream RSZ continues to deliver what generations of Honda drivers have come to know and love: exceptional fuel efficiency. Coupled with highly compact MacPherson Strut suspensions at the front and Honda's renowned double wishbone suspensions at the rear, what you'll have in your hands is an amazingly comfortable ride.

i-VTEC engine

Honda Stream RSZ 1.8-litre 140PS i-VTEC engine is mated to a Drive-By-Wire (DBW) system to deliver the purest driving experience. At fast cruising, the Valve control is complimented by a DBW (Drive-By-Wire) system that provides optimum throttle valve control, which significantly reducing pumping losses. This allows greater energy efficiency and exceptional fuel economy.

A delightful blend of practicality and style, the Honda Stream RSZ is sure to impress both families and singles. Fit for today's stylish corporate individual, the will take you to the office or to the beach with the family in comfort, thanks to its 1.8 i-VTEC powerhouse engine and 7-seater interior. Exuding style that unleashes the younger side in you, the Honda Stream RSZ features a new level of styling and refinements like 17-inch alloy rims, an exclusive RSZ aerokit, HID headlights and many, many more accessories. Exhilaration and elegance are now in perfect harmony.

         
 
Honda builds its cars to the highest standards for better protection for you and your family. In Honda Stream RSZ, high-tensile steel has been applied to more areas of the body, improving structural rigidity. The front sub-pillar has been eliminated while crucial connection points that have been reinforced throughout the frame. Tailored blanks that incorporate fused steel plates of different thickness and materials means Honda Stream RSZ encases passengers in a safety cell.
         
    
__,_._,___

Digital clock - DWR