12 Perkara Tidak Pakai Pada Resume Anda

Top 12 Perkara Tidak Pakai Pada Resume Anda
 
 Posted: oleh Marc Davis

Pekerjaan yang terhad hari ini dan persaingan untuk membuka setiap sengit.Majikan telah melaporkan bahawa bagi setiap kedudukan diiklankan, beratus-ratus orang menghantar permohonan kerja bersama-sama dengan resume mereka. Majoriti ini pemohon ditolak, sudah tentu, kerana hanya seorang diperlukan. Pemohon Ramai yang boleh ditolak untuk menyandang jawatan tersebut kerana apa yang mereka telah dimasukkan ke dalam resume mereka.Jika anda telah meletakkan dalam mana-mana bahan yang dinamakan di bawah, berhenti! Anda boleh mencederakan peluang anda untuk mendapatkan disewa.(Untuk cara-cara lain untuk membantu meningkatkan peluang anda mencari pekerjaan, check out 7 Tips Job-Hunting 2011.)

Separuh Masa yang tidak berkaitan atau Kerja Sementara
Apa jua pekerjaan yang anda memohon, majikan anda tidak berminat dalam pekerjaan anda memotong rumput jiran, membasuh pinggan selepas sekolah di sebuah restoran tempatan dan lain-lain pekerjaan ganjil yang mudah yang tidak berkaitan dengan kerja yang diiklankan.

Kepentingan yang tidak berkaitan
Minat atau hobi anda tidak akan membantu anda kuku kerja jika ia tidak berkaitan dengan posisi yang ditawarkan. Mengumpul batu-batu, contohnya, mungkin membantu anda mendapatkan pekerjaan sebagai seorang ahli geologi, tetapi ia tidak akan membantu dengan jawatan yang lain. 
Sebut sahaja kepentingan yang membuat anda seorang calon yang lebih menarik untuk kerja dan tidak termasuk lain.

Kata-kata yang membosankan dan klise Resume
Perkataan-perkataan seperti "pemain pasukan", "berorientasikan detail" dan lain-lain resume klise yang sama tidak lagi berkesan dalam menjual diri anda kepada bakal majikan. Gunakan kata kerja kuat untuk mengatakan hal yang sama. Mencari perkataan yang sesuai dalam tesaurus jika perlu. Untuk "pemain pasukan", menulis: "bekerjasama dan bekerjasama dengan mudah dengan kakitangan lain" atau "dengan cermat berhati-hati mengenai butiran" dan bukan "detail berorientasikan". 
Resume yang berbeza dari biasanya berjalan-of-the-kilang-permohonan yang akan menarik perhatian orang HR atau sesiapa yang melakukan pengambilan.

High School Diploma
Jika anda hanya mempunyai pendidikan sekolah yang tinggi, ia mungkin lebih berhati-hati untuk tidak memasukkan fakta itu, melainkan jika anda kini seorang pelajar kolej dalam mengejar ijazah.

Objektif samar-samar
Jika anda menyenaraikan objektif anda, membuat mereka konkrit. Sebagai contoh, sesuatu yang sama seperti berikut boleh menjadi sangat berkesan: Objektif: Untuk menyumbang kepada kejayaan dan keuntungan syarikat itu melalui usaha saya, kepakaran dan pengalaman. Satu objektif yang jelas, seperti berikut, tidak seharusnya berada di dalam resume anda. Objektif: Untuk membantu syarikat melalui kerja keras saya. 
(Untuk bantuan lanjut mengenai pengukuhan resume anda, membaca rombakan Resume Anda: Kuasa Spin Positif.)

Anda Photo
Jangan menghantar gambar anda bersama-sama dengan permohonan anda.Muka anda tidak penting kepada majikan yang berpotensi, kecuali gambar diminta, yang jarang terjadi. Sesetengah orang yang telah menghantar gambar dengan aplikasi pekerjaan dan tidak diupah telah membawa tindakan undang-undang untuk diskriminasi terhadap syarikat yang enggan untuk mengupah mereka. 
Majikan mungkin untuk tidak mengendahkan semua permohonan dengan gambar pemohon yang dilampirkan.

Sifat peribadi
Umur anda, bangsa, agama, keadaan perubatan, hilang upaya, ketinggian, berat dan orientasi seksual adalah tidak relevan. Undang-undang ini memerlukan majikan untuk mengabaikan kualiti ini dalam keputusan mereka menyewa. 
Walau bagaimanapun, ramai di antara mereka mengabaikan undang-undang, dan asas penolakan permohonan mereka pada satu atau semua faktor-faktor ini.

Kelemahan
Jangan menyiarkan kelemahan anda. Sebagai contoh, tidak menulis sesuatu seperti: "Saya baik pada pemprosesan perkataan, tetapi tidak cukup untuk setanding di Excel dan Power Point." Lead dari kekuatan anda. Jangan memberi majikan alasan untuk menolak anda. 
Jika anda ditanya, bagaimana pun, selepas anda telah memohon untuk mendapatkan pekerjaan, tidak diambil atau membesar-besarkan kelemahan anda akan menjadi masa yang jelas dalam, dan boleh membawa kepada pemecatan anda, jika tidak didedahkan mulanya jika ditanya.

Komen negatif
Jangan buruk mulut bos anda yang terdahulu. Jangan mengadu mengenai masalah kewangan anda. Jika anda telah dipecat dari jawatan terakhir anda untuk merompak klip kertas, tidak menyatakannya. Jika anda mungkar dilepaskan dari tentera, atau adakah hamparan penjara, tidak menyatakannya.
Anda boleh menjadi orang-orang yang benar mengenai apa-apa isu-isu ini hanya jika ditanya.

Pembohongan dan / atau besarkan
Jangan berbohong tentang pengalaman anda, pendidikan atau pencapaian.Jangan mengembung gaji sebelumnya anda. 
Majikan dalam masa yang sukar ini telah mengesahkan fakta pemohon resume, dan dusta hampir setiap dan keterlaluan akan dipaku.

Matlamat Self-Berkhidmat
Jika anda memohon pekerjaan dalam industri yang tertentu, hanya untuk mempelajari perniagaan itu sebagai batu loncatan ke kedudukan lain, tidak menyebut bahawa. Ramai muda pemohon memetik matlamat jangka panjang mereka dalam resume mereka yang menyebabkan penolakan mereka. 
Majikan mahu pemohon untuk memberi tumpuan kepada kerja yang mereka tawarkan, tidak di tempat kerja akan datang.

Politik, prejudis dan Pilihan Peribadi
Apa pun pujukan politik anda, dan apa-apa atau sesiapa yang anda tidak suka, tidak perlu dimasukkan di dalam resume anda. 
Anda mungkin suka atau tidak suka pentadbiran kerajaan sekarang, tetapi majikan yang berpotensi anda mungkin tidak akan peduli.

Bottom line
Pendaratan pekerjaan yang sukar cukup hari ini tanpa merugikan ditambah resume dengan bahan yang sepatutnya telah ketinggalan. Tinggalkan perkara-perkara yang disebut di atas dan anda akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk mendapatkan pekerjaan yang anda memohon. Good luck. 
 

Top 12 Things Not To Put On Your Resume

Marc Davis,
Unrelated Part Time or Temporary Work
Whatever job you're applying for, your employer is not interested in your jobs mowing the neighbor's lawn, washing dishes after school in a local restaurant and other simple odd jobs that do not relate to the job advertised.
Unrelated Interests
Your interests or hobbies won't help you nail the job if they're unrelated to the position offered. Collecting rocks, for example, might help you secure a job as a geologist, but it won't help with most other positions. Mention only interests that make you a more attractive candidate for the job and exclude all the rest.
Boring Words and Resume Cliches
Words such as "team player", "detail-oriented" and other similar resume cliches are no longer effective in selling yourself to a prospective employer. Use powerful verbs to say the same thing. Find appropriate words in a thesaurus if necessary. For "team player", write: "cooperates and collaborates easily with other staff" or "scrupulously vigilant about details" instead of "detail oriented". A resume that's different than the usual run-of-the-mill submissions will grab the attention of HR people or whoever does the hiring.
High School Diploma
If you only have a high school education, it may be prudent not to include that fact, unless you are currently a college student in pursuit of a degree.
Vague Objectives
If you list your objectives, make them concrete. For example, something similar to the following can be very effective: Objective: To contribute to the success and profitability of the company through my effort, expertise and experience. A vague objective, such as the following, should not be in your resume. Objective: To help the company through my hard work.
Your Photo
Don't send your photo along with your application. Your face is unimportant to a potential employer, unless a picture is requested, which is a rare occurrence. Some people who have sent photographs with job applications and have not been hired have brought lawsuits for discrimination against the company which declined to hire them. The employer is likely to ignore all applications with a picture of the applicant attached.
Personal Qualities
Your age, race, religion, medical condition, disability, height, weight and sexual orientation are irrelevant. The law requires employers to disregard these qualities in their hiring decisions. Nevertheless, many of them ignore the law, and base their application rejections on one or all of these factors.
Weaknesses
Don't broadcast your weaknesses. For example, don't write something like: "I'm good at word processing, but not quite up to par on Excel and Power Point." Lead from your strengths. Don't give an employer an excuse to reject you. If you're asked, however, after you've applied for a job, don't lie or exaggerate - your weakness will become evident in time, and could lead to your dismissal, if not disclosed initially if asked.
Negative Comments
Don't bad-mouth your previous boss. Don't complain about your financial troubles. If you were fired from your last position for pilfering paper clips, don't mention it. If you were dishonorably discharged from the military, or did a prison stretch, don't mention it. You can be truthful about any of these issues only if asked.
Lies and/or Exaggerations
Don't lie about your experience, education or achievements. Don't inflate your previous salary. Employers in these tough times have been verifying facts on applicants resumes, and almost every lie and exaggeration will be nailed.
Self-Serving Goals
If you're applying for a job in a certain industry, just to learn that business as a stepping stone to another position, don't mention that. Many younger applicants cite their long-term goals in their resumes which result in their rejection. Employers want applicants to focus on the job they're offering, not on some future job.
Politics, Prejudices and Personal Preferences
Whatever your political persuasion, and whatever or whoever you dislike, should not be included in your resume. You may like or dislike the current government administration, but your potential employer will probably not care.
The Bottom Line
Landing a job is tough enough these days without the added disadvantage of a resume with material in it that should've been left out. Leave out the items mentioned above and you'll have a better chance of getting the job you applied for. Good luck.

Sumber: Respek

__,_._,___


Tiada ulasan: