Bincang: Gagal semai minat berniaga

SOALAN

Masyarakat Malaysia, sejak kebelakangan ini menjadi lebih haru-biru. Pusat-pusat pondan, pusat hiburan, premis minuman keras, pusat persundalan tumbuh seumpama cendawan lepas hujan, penjualan dadah dan pil-pil hayal semakin menjadi-jadi.

Manakala cakera padat (CD) lucah dijual seumpama tidak dikawal. Orang Melayu secara terang-terangan buat bisnes menjual alat-alat membesar zakar dan membuat demonstrasi tanpa segan silu dan menjual ubat kuat seolah-olah tidak ada kerja lain.

Malaysia memerlukan pemimpin dari peringkat atas ke akar umbi yang boleh dijadikan contoh dan proaktif ada wawasan serta memahami ke arah mana rakyat Malaysia hendak dibawa.

n Kerani kilang, bangi.

Jawapan:

Pandangan saudara itu benar. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: Setiap orang daripada kamu itu adalah ketua. Setiap ketua itu bertanggungjawab terhadap mereka yang di bawah kendaliannya. Seorang bapa bertanggungjawab ke atas anak-anak yang di bawah pengawasannya, termasuk isteri. Begitu juga ketua kampung, penghulu, pegawai daerah dan sebagainya termasuk ahli politik juga raja-raja.

Tanggungjawab seorang pemimpin atau ketua itu bukan terhenti hanya di dunia sahaja, tetapi akan dibawa ke akhirat, di mana seseorang itu tetap bertanggungjawab dan akan disoal oleh Allah swt apa yang telah dilakukan oleh seorang ketua terhadap mereka yang di bawah kelolaannya.

Mereka yang memahami obligasi seumpama ini akan berusaha melakukan sesuatu yang terbaik untuk melaksanakan kewajipan yang diberi. Namun mereka yang tidak memahami hal-hal seumpama ini atau sesat dialun nafsu rakus akan menggunakan pelbagai kemudahan, kekayaan yang terbentang di hadapannya untuk kepentingan diri sendiri.

Faktor-faktor sekeliling mempengaruhi pertumbuhan peribadi seseorang. Dalam sebuah rumah tangga, tindak-tanduk ibu dan bapa sentiasa diperhatikan dan akhirnya dituruti oleh anak-anak. Setiap anak-anak disogokkan dengan contoh-contoh yang dilakukan oleh kedua-dua orang tuanya.

Kerana itu tidak peliklah seorang peniaga itu kemudiannya akan melahirkan anak-anak yang minat berniaga. Begitu juga halnya dengan penyanyi dan pelakon. Walaupun tidak dinafikan hal seumpama ini tidak semestinya berlaku.

Merujuk contoh seperti ini, saya teringatkan semasa saya tinggal di kampung di sekitar tahun 50-an di Batu Pahat. Seluruh penduduk kampung bekerja sebagai petani, yang bergantung kepada hasil kelapa. Setiap pagi mereka memikul sabit panjang setinggi pokok kelapa, juga pengupas kelapa ataupun menggalas bakul kelapa, depan, belakang sehingga melentur kayu pemikulnya. Pandangan harian seperti ini melahirkan minat anak-anak untuk bekerja di kebun-kebun, untuk menanam kelapa atau menebas di kebun-kebun.

Setelah beberapa orang daripada anak-anak jiran lulus sekolah menengah di bandar dan bekerja sebagai kerani juga guru, keinginan untuk menjadi guru dan kerani itu timbul dalam pemikiran anak-anak muda. Untuk memperlihatkan kejayaan yang terbaik, profesion kerani dan guru sementara, biarpun guru sementara ditonjolkan. Kalau ada anak- anak yang duduk berpeluk tubuh, mereka diibaratkan "duduk macam kerani."

Hal-hal seumpama ini memperlihatkan bahawa alam persekitaran itu memainkan peranan penting. Kerana itu orang-orang Melayu kurang daya maju berbanding dengan orang Cina kerana sebahagian besarnya orang Melayu menghuni di kampung-kampung, jauh daripada kemudahan asas, termasuk kampung tempat saya tinggal.

Kita sering menuding, menyalahkan penjajah yang menempatkan orang Melayu di ceruk-ceruk pendalaman menyebabkan mereka lebih tertinggal ke belakang berbanding dengan orang-orang Cina yang mendiami di bandar-bandar atau pekan-pekan.

Kegagalan ataupun kelembapan untuk bersaing maju buat masa kini hakikatnya bukan terletak pada tempat di mana mereka tinggal atau ditempatkan, biarpun alasan itu ada kebenarannya.

Orang Cina pun banyak mendiami kampung-kampung pedalaman tetapi mereka tetap berjaya, menanam sayur dan menjaja di seluruh kampung berjalan kaki atau berbasikal ketika itu.. Orang-orang Melayu, termasuk mereka yang berketurunan Jawa juga berjaya menjadi petani yang baik.

Orang Cina ini datang dari tempat yang susah, berjuang untuk hidup dan sentiasa bekerja keras. Begitu juga dengan orang Jawa yang datang dari Jawa. Mereka terus dibentuk oleh kedua-dua ibu bapa untuk bekerja keras, menyedari bahawa di Malaysia ini terdapat peluang yang tidak diperoleh di negeri mereka, menyebabkan mereka lebih berjaya berbanding penduduk tempatan.

Saya perhatikan penduduk tempatan yang bekerja nelayan di sesetengah tempat hingga kini masih duduk di kedai kopi sebelum turun ke laut di subuh pagi dan duduk di kedai kopi lagi sebelum balik ke rumah di petang hari. Begitulah yang dilakukan bertahun-tahun, tanpa ada usaha atau idea untuk menjual sendiri hasil yang diperoleh. Mereka lebih rela duduk di kedai kopi selepas berada di laut sehari suntuk sehingga Maghrib berlabuh.

Perlakuan seperti ini sebenarnya tidak ubah seperti tayangan televisyen yang dipertontonkan setiap pagi dan petang kepada anak-anak muda. Apabila mereka ini mati, selain perahu dan mata-mata kail menjadi harta warisan, tempat duduk dan cawan kopi milik mereka yang telah pergi turut menjadi warisan, menyebabkan mereka mewarisi nasib sama seperti orang tua mereka.

Hal yang sama berlaku sekarang ini. Kita sering mengeluh, mengadu dan menuding orang lain kerana kebanjiran peniaga-peniaga pasar malam yang dimonopoli oleh penduduk tanah seberang di sesetengah tempat.. Penduduk tempatan mengadu di akhbar-akhbar bahawa peniaga-peniaga ini menjual barangan harian murah menyebabkan mereka tidak mendapat keuntungan yang besar. Rumah-rumah sewa menjadi mahal kerana pendatang tinggal beramai-ramai menyebabkan penduduk tempatan terpaksa menyewa dengan harga yang tinggi..

Menurut apa yang dapat kita perhatikan majlis-majlis daerah adakalanya dirasakan seumpama tidak berupaya untuk melakukan pemeriksaan terhadap peniaga-peniaga ini. Sebab sebenar tidak diketahui. Mungkin kurang kakitangan ataupun kerana tidak peka dengan hal-hal seumpama ini, menyebabkan mereka bertindak hanya setelah adanya aduan.

Saya berpendapat keluhan seperti ini sebenarnya tidak menguntungkan sama sekali. Kesilapan lebih banyak berpunca daripada diri sendiri. Penduduk tempatan adakalanya lebih rela menyewakan gerai ataupun tapak perniagaan kepada mereka yang dianggap sebagai "pendatang" yang bekerja keras setelah menyedari bahawa pasar-pasar malam Malaysia adalah lombong emas.

Kalau mereka boleh menjual harga yang murah, kenapa penduduk tempatan tidak boleh berbuat demikian, pada hal harga yang murah hasil adanya persaingan itu adalah baik untuk para pengguna. Adakah sumber hasil bahan jualan itu diperoleh daripada pembekal yang berbeza, atau mereka membeli daripada pasar borong secara terus, manakala penduduk tempatan menerima bahan bahan tadi dari orang tengah, mereka masih sayangkan bantal, untuk berlari ke pasar borong menyebabkan mereka rugi kalau menjualnya sama harga yang dikenakan oleh lawannya tadi.

Dunia niaga memang penuh dengan persaingan. Ia tidak dapat dilakukan dengan jaya dan sekelip mata, atau dilakukan untuk menghabiskan masa dan tidak ada wawasan. Dalam usaha kerajaan menggalakkan bumiputera menceburi bidang perniagaan, saya perhatikan terdapat peniaga-peniaga kita yang melakukan perniagaan sambil membuai anak di tengah-tengah kedai. Ada peniaga yang terpaksa berlari ke kedai lain di seberang jalan dari satu kedai ke satu kedai untuk menukarkan wang sepuluh ringgit sehinggakan ada pelanggan yang lebih rela tidak mengambil wang lebih tadi daripada menunggu lebih dua puluh minit.

Hal seumpama ini mungkin dipandang remeh oleh sesetengah orang dan menganggapnya sebagai perkara biasa, tetapi ia sebenarnya memperlihatkan kegagalan seseorang peniaga yang mempunyai wawasan dan berjaya.

Pembelajaran dan pendidikan yang disalurkan melalui contoh, adakalanya lebih memberi kesan dalam pembentukan peribadi seseorang berbanding dengan pendidikan dan pembelajaran yang disalurkan melalui pertuturan. Syarahan-syarahan yang diluahkan oleh ahli-ahli agama kurang memberi kesan berbanding dengan gaya-gaya yang diperagakan oleh para penyanyi dan pelakon tanah air.

Selain daripada kekerapan yang diulang-ulang, dan mempesonakan kecenderungan manusia untuk melakukan sesuatu yang tidak baik itu lebih ketara dalam kebanyakan hal. Kerana itulah kita perhatikan, masjid-masjid itu lebih banyak dihuni oleh mereka yang lanjut umur, berbanding dengan anak-anak muda.

Anak-anak muda lebih mudah berambut panjang, biarpun tanpa alasan yang jelas dan praktikal, berbanding dengan mereka yang berketayap, termasuk kecenderungan bertopi terbalik, amalan mengoyakkan seluar di bahagian lutut ataupun bertampal biarpun seluar masih baru.


Sumber: Respek

Tiada ulasan: